Themis

THEMIS PROJECT

Following brilliant research work aimed at investigating how to make the work of a justice court more efficient, carried out by an international team, the Themis project was started in 2013 for initiative of the Giuseppe Pera Foundation, based in Lucca.

Aim of the project is to identify and build suitable tools, which implement the research findings and allow deploying them in the real daily work of judges.

Result of the project has been a specific tool, named A-lex, which helps judges in planning their work.

The objective is to contribute in solving the big problem of the very long time (in average) needed in order to finalise a trial in front of a court in Italy.




A seguito di studi mirati a rendere più efficienti le procedure di lavoro dei magistrati all’interno di un Tribunale, effettuati da un team internazionale di ricercatori, nel 2013 è stato avviato il progetto Themis, per iniziativa della Fondazione Giuseppe Pera, con sede a Lucca.

Scopo del progetto è quello di identificare e sviluppare strumenti specifici, che implementano i risultati della ricerca e consentono il loro utilizzo pratico nel lavoro quotidiano dei giudici.

Principale risultato del progetto è una applicazione software, denominata A-lex, in grado di aiutare i giudici nella pianificazione del loro lavoro.

L'obiettivo è quello di contribuire a risolvere il grave problema della lunga durata (in media) di un processo in Italia